Prace dyplomowe
Warunki przygotowania pracy dyplomowej oraz przeprowadzenia egzaminu dyplomowego określa Zarządzenie Nr R.Z.0211.40.2023 Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 24 kwietnia 2023 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr R.Z.0211.36.2021 Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia30 kwietnia 2021 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu studiów
Zasady archiwizowania prac dyplomowych – zarządzenie Rektora
Wydanie dyplomu ukończenia studiów w roku akademickim 2023/2024 – POBIERZ
Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów dyplomowych – POBIERZ
Zagadnienia egzaminacyjne
Studia jednolite 5-letnie magisterskie
kierunek: pedagogika specjalna
Zagadnienia egzaminacyjne (przedmioty obligatoryjne)
Zagadnienia do egzaminu WWR Studia jednolite 5-letnie magisterskie
Zagadnienia egzaminacyjne Logopedia Studia jednolite 5-letnie magisterskie
Zagadnienia egzaminacyjne Autyzm Studia jednolite 5-letnie magisterskie
kierunek: pedagogika
Studia I stopnia
Zagadnienia-egzaminacyjne-przedmioty-obligatoryjne-I stopień
Studia II stopnia
Zagadnienia-egzaminacyjne-przedmioty-obligatoryjne_II stopień
Zagadnienia egzaminacyjne
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
1) Rola i kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – aspekty etyczne, merytoryczne, społeczne i metodyczne.
 - Planowanie pracy nauczyciela – konstruowanie scenariuszy zajęć zgodnie z podstawą programową.
 - Rola nauczyciela w adaptacji dziecka do przedszkola i szkoły.
 - Organizacja procesu dydaktycznego w pracy z grupą zróżnicowaną pod względem potrzeb edukacyjnych.
 - Wspierająca rola nauczyciela w rozwoju emocjonalnym, społecznym i edukacyjnym dziecka.
 - Współpraca nauczyciela z rodziną – formy, znaczenie, trudności.
 - Znaczenie codziennej obserwacji pedagogicznej w pracy nauczyciela.
 - Rola nauczyciela w kształtowaniu kompetencji prospołecznych i komunikacyjnych.
 
2) Podstawy teoretyczne i organizacyjne edukacji
- Alternatywne nurty edukacyjne (Montessori, Waldorf, plan daltoński, Freinet) – założenia, cele i zastosowanie w praktyce edukacyjnej.
 - Podstawowe założenia pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej – cele, zadania i funkcje.
 - Filozoficzne, historyczne i kulturowe uwarunkowania wychowania.
 - Główne nurty i koncepcje pedagogiczne współczesnej edukacji elementarnej.
 - Organizacja przestrzeni i środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III.
 - Modele edukacji zintegrowanej – założenia, realizacja, przykłady.
 - Znaczenie zabawy w procesie wychowania i edukacji dziecka – funkcje, typologie, praktyczne zastosowanie.
 
3) Psychologia rozwoju dziecka i funkcjonowania w grupie
- Rozwój psychofizyczny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – etapy, uwarunkowania i potrzeby rozwojowe.
 - Procesy poznawcze, emocjonalne i społeczne w rozwoju dziecka.
 - Czynniki sprzyjające motywacji i uczeniu się w dzieciństwie.
 - Teorie przywiązania i ich znaczenie dla relacji z nauczycielem.
 - Trudne zachowania dzieci – przyczyny, rozpoznawanie i strategie reagowania.
 - Znaczenie współpracy i relacji rówieśniczych dla rozwoju społecznego dziecka.
 
4) Metodyka edukacji zintegrowanej
- Metody i formy pracy dydaktycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – tradycyjne i nowoczesne podejścia.
 - Znaczenie integracji treści edukacyjnych i podejścia holistycznego.
 - Znaczenie oceny kształtującej i wspierającej w edukacji wczesnoszkolnej.
 - Planowanie i dokumentowanie pracy dydaktycznej nauczyciela.
 - Indywidualizacja nauczania – strategie wspierania uczniów o zróżnicowanych potrzebach.
 - Praca z grupą zróżnicowaną kulturowo i społecznie.
 
5) Diagnoza, terapia i praca z dzieckiem ze SPE
- Diagnoza pedagogiczna dziecka – cele, metody i narzędzia.
 - Wczesna interwencja pedagogiczna – identyfikacja potrzeb i współpraca ze specjalistami.
 - Specjalne potrzeby edukacyjne – klasyfikacja, formy wsparcia, dostosowanie wymagań.
 - Praca z dzieckiem zdolnym – rozpoznawanie potencjału i tworzenie warunków rozwoju.
 - Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – planowanie i realizacja.
 - Przeciwdziałanie wykluczeniu edukacyjnemu dzieci w środowisku przedszkolnym i szkolnym.
 
6) Innowacje i technologie w edukacji
- Innowacje pedagogiczne – definicja, przykłady, znaczenie w edukacji elementarnej.
 - Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
 - Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w uczeniu zintegrowanym.
 - Edukacja zdalna i hybrydowa – wyzwania i szanse dla edukacji wczesnodziecięcej.
 - Kompetencje cyfrowe nauczyciela i ucznia.
 
7) Edukacja artystyczna i ekspresja twórcza
- Znaczenie działań artystycznych i twórczych w rozwoju dziecka.
 - Edukacja plastyczna – metody, techniki, projekty plastyczne.
 - Edukacja muzyczna – śpiew, gra na instrumentach, elementy rytmiki.
 - Drama i ekspresja ruchowa jako formy wyrazu i komunikacji dziecka.
 - Projektowanie aktywności artystycznych zintegrowanych z innymi obszarami edukacji.
 
8) Komunikacja, język i literatura dziecięca
- Rozwój języka dziecka i jego wspieranie w procesie edukacyjnym.
 - Wczesna nauka czytania i pisania – metody, trudności, diagnoza.
 - Znaczenie literatury dziecięcej w kształtowaniu postaw i wartości.
 - Kultura języka i kompetencje komunikacyjne dziecka.
 - Rola nauczyciela w rozwijaniu umiejętności językowych i czytelniczych.
 
9) Edukacja przyrodnicza, zdrowotna, techniczna i matematyczna
- Edukacja przyrodnicza – rozwijanie wrażliwości ekologicznej i poznawanie świata.
 - Edukacja zdrowotna – promocja zdrowego stylu życia i profilaktyka.
 - Edukacja techniczna – działania konstrukcyjne i manualne w przedszkolu i szkole.
 - Edukacja matematyczna – rozwój pojęć liczbowych, operacyjnych i przestrzennych.
 - Rozwijanie logicznego myślenia i dziecięcej przedsiębiorczości.
 
10) Filozofia, historia i etyka wychowania
- Historia myśli pedagogicznej i jej znaczenie dla współczesnej edukacji.
 - Wychowanie w ujęciu filozoficznym – dziecko jako podmiot.
 - Etyka zawodowa nauczyciela – wartości, normy, postawy.
 - Antropologiczne podstawy wychowania – obraz dziecka w różnych kulturach.
 - Społeczne uwarunkowania edukacji – socjologiczne konteksty wychowania.
 
11) Prawo oświatowe i organizacja pracy nauczyciela
- Podstawy prawne pracy nauczyciela i funkcjonowania przedszkola/szkoły.
 - Statut szkoły i dokumentacja pedagogiczna.
 - System awansu zawodowego nauczyciela.
 - Bezpieczeństwo i higiena pracy, odpowiedzialność nauczyciela.
 - Współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka i rodziny
 
12) Badania pedagogiczne i action research
- Metodologia badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
 - Projektowanie badań jakościowych i ilościowych.
 - Metoda action research – cele, etapy, przykłady.
 - Analiza wyników badań i ich interpretacja w praktyce nauczycielskiej.
 - Etyczne aspekty prowadzenia badań w edukacji.
 
13) Wychowanie międzykulturowe i społeczne wyzwania edukacji
- Edukacja międzykulturowa – założenia, cele i działania w przedszkolu i szkole.
 - Praca z dzieckiem cudzoziemskim – adaptacja, wsparcie, integracja.
 - Budowanie postaw prospołecznych, odpowiedzialności i empatii u dzieci.
 - Edukacja włączająca – szanse, bariery i dobre praktyki.
 - Rola środowiska lokalnego w edukacji i wychowaniu.
 
14) Kompetencje kluczowe i rozwój zawodowy nauczyciela
- Kluczowe kompetencje ucznia – jak je rozwijać w edukacji elementarnej.
 - Refleksyjność nauczyciela jako warunek skutecznego działania edukacyjnego.
 - Samokształcenie i autoewaluacja – narzędzia rozwoju osobistego i zawodowego.
 - Radzenie sobie ze stresem i wyzwaniami emocjonalnymi w pracy nauczyciela.
 - Budowanie ścieżki kariery zawodowej nauczyciela w świetle współczesnych oczekiwań społecznych.