Przejdź do menu Przejdź do treści

Prace dyplomowe

Warunki przygotowania pracy dyplomowej oraz przeprowadzenia egzaminu dyplomowego określa Zarządzenie Nr R.Z.0211.40.2023 Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 24 kwietnia 2023 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr R.Z.0211.36.2021 Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia30 kwietnia 2021 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu studiów

 

Zasady archiwizowania prac dyplomowych – zarządzenie Rektora

Rejestracja pracy dyplomowej

Procedura antyplagiatowa

Wzór opinii promotora

Wzór recenzji pracy

Wydanie dyplomu ukończenia studiów w roku akademickim 2023/2024 – POBIERZ

Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów dyplomowych – POBIERZ


Zagadnienia egzaminacyjne

Studia jednolite 5-letnie magisterskie

kierunek: pedagogika specjalna

Zagadnienia egzaminacyjne (przedmioty obligatoryjne)

Zagadnienia do egzaminu WWR Studia jednolite 5-letnie magisterskie

Zagadnienia egzaminacyjne  Edukacja i rehabilitacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną  Studia jednolite 5-letnie magisterskie

Zagadnienia egzaminacyjne. Terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna. Studia jednolite 5-letnie magisterskie

Zagadnienia egzaminacyjne Logopedia Studia jednolite 5-letnie magisterskie 

Zagadnienia egzaminacyjne Autyzm Studia jednolite 5-letnie magisterskie


kierunek: pedagogika 

Studia I stopnia

Zagadnienia-egzaminacyjne-przedmioty-obligatoryjne-I stopień

Studia II stopnia

Zagadnienia-egzaminacyjne-przedmioty-obligatoryjne_II stopień


Zagadnienia egzaminacyjne
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

1) Rola i kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

  1. Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – aspekty etyczne, merytoryczne, społeczne i metodyczne.
  2. Planowanie pracy nauczyciela – konstruowanie scenariuszy zajęć zgodnie z podstawą programową.
  3. Rola nauczyciela w adaptacji dziecka do przedszkola i szkoły.
  4. Organizacja procesu dydaktycznego w pracy z grupą zróżnicowaną pod względem potrzeb edukacyjnych.
  5. Wspierająca rola nauczyciela w rozwoju emocjonalnym, społecznym i edukacyjnym dziecka.
  6. Współpraca nauczyciela z rodziną – formy, znaczenie, trudności.
  7. Znaczenie codziennej obserwacji pedagogicznej w pracy nauczyciela.
  8. Rola nauczyciela w kształtowaniu kompetencji prospołecznych i komunikacyjnych.

2) Podstawy teoretyczne i organizacyjne edukacji

  1. Alternatywne nurty edukacyjne (Montessori, Waldorf, plan daltoński, Freinet) – założenia, cele i zastosowanie w praktyce edukacyjnej.
  2. Podstawowe założenia pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej – cele, zadania i funkcje.
  3. Filozoficzne, historyczne i kulturowe uwarunkowania wychowania.
  4. Główne nurty i koncepcje pedagogiczne współczesnej edukacji elementarnej.
  5. Organizacja przestrzeni i środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III.
  6. Modele edukacji zintegrowanej – założenia, realizacja, przykłady.
  7. Znaczenie zabawy w procesie wychowania i edukacji dziecka – funkcje, typologie, praktyczne zastosowanie.

3) Psychologia rozwoju dziecka i funkcjonowania w grupie

  1. Rozwój psychofizyczny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – etapy, uwarunkowania i potrzeby rozwojowe.
  2. Procesy poznawcze, emocjonalne i społeczne w rozwoju dziecka.
  3. Czynniki sprzyjające motywacji i uczeniu się w dzieciństwie.
  4. Teorie przywiązania i ich znaczenie dla relacji z nauczycielem.
  5. Trudne zachowania dzieci – przyczyny, rozpoznawanie i strategie reagowania.
  6. Znaczenie współpracy i relacji rówieśniczych dla rozwoju społecznego dziecka.

4) Metodyka edukacji zintegrowanej

  1. Metody i formy pracy dydaktycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – tradycyjne i nowoczesne podejścia.
  2. Znaczenie integracji treści edukacyjnych i podejścia holistycznego.
  3. Znaczenie oceny kształtującej i wspierającej w edukacji wczesnoszkolnej.
  4. Planowanie i dokumentowanie pracy dydaktycznej nauczyciela.
  5. Indywidualizacja nauczania – strategie wspierania uczniów o zróżnicowanych potrzebach.
  6. Praca z grupą zróżnicowaną kulturowo i społecznie.

5) Diagnoza, terapia i praca z dzieckiem ze SPE

  1. Diagnoza pedagogiczna dziecka – cele, metody i narzędzia.
  2. Wczesna interwencja pedagogiczna – identyfikacja potrzeb i współpraca ze specjalistami.
  3. Specjalne potrzeby edukacyjne – klasyfikacja, formy wsparcia, dostosowanie wymagań.
  4. Praca z dzieckiem zdolnym – rozpoznawanie potencjału i tworzenie warunków rozwoju.
  5. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – planowanie i realizacja.
  6. Przeciwdziałanie wykluczeniu edukacyjnemu dzieci w środowisku przedszkolnym i szkolnym.

6) Innowacje i technologie w edukacji

  1. Innowacje pedagogiczne – definicja, przykłady, znaczenie w edukacji elementarnej.
  2. Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
  3. Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w uczeniu zintegrowanym.
  4. Edukacja zdalna i hybrydowa – wyzwania i szanse dla edukacji wczesnodziecięcej.
  5. Kompetencje cyfrowe nauczyciela i ucznia.

7) Edukacja artystyczna i ekspresja twórcza

  1. Znaczenie działań artystycznych i twórczych w rozwoju dziecka.
  2. Edukacja plastyczna – metody, techniki, projekty plastyczne.
  3. Edukacja muzyczna – śpiew, gra na instrumentach, elementy rytmiki.
  4. Drama i ekspresja ruchowa jako formy wyrazu i komunikacji dziecka.
  5. Projektowanie aktywności artystycznych zintegrowanych z innymi obszarami edukacji.

8) Komunikacja, język i literatura dziecięca

  1. Rozwój języka dziecka i jego wspieranie w procesie edukacyjnym.
  2. Wczesna nauka czytania i pisania – metody, trudności, diagnoza.
  3. Znaczenie literatury dziecięcej w kształtowaniu postaw i wartości.
  4. Kultura języka i kompetencje komunikacyjne dziecka.
  5. Rola nauczyciela w rozwijaniu umiejętności językowych i czytelniczych.

9) Edukacja przyrodnicza, zdrowotna, techniczna i matematyczna

  1. Edukacja przyrodnicza – rozwijanie wrażliwości ekologicznej i poznawanie świata.
  2. Edukacja zdrowotna – promocja zdrowego stylu życia i profilaktyka.
  3. Edukacja techniczna – działania konstrukcyjne i manualne w przedszkolu i szkole.
  4. Edukacja matematyczna – rozwój pojęć liczbowych, operacyjnych i przestrzennych.
  5. Rozwijanie logicznego myślenia i dziecięcej przedsiębiorczości.

10) Filozofia, historia i etyka wychowania

  1. Historia myśli pedagogicznej i jej znaczenie dla współczesnej edukacji.
  2. Wychowanie w ujęciu filozoficznym – dziecko jako podmiot.
  3. Etyka zawodowa nauczyciela – wartości, normy, postawy.
  4. Antropologiczne podstawy wychowania – obraz dziecka w różnych kulturach.
  5. Społeczne uwarunkowania edukacji – socjologiczne konteksty wychowania.

11) Prawo oświatowe i organizacja pracy nauczyciela

  1. Podstawy prawne pracy nauczyciela i funkcjonowania przedszkola/szkoły.
  2. Statut szkoły i dokumentacja pedagogiczna.
  3. System awansu zawodowego nauczyciela.
  4. Bezpieczeństwo i higiena pracy, odpowiedzialność nauczyciela.
  5. Współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka i rodziny

12) Badania pedagogiczne i action research

  1. Metodologia badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
  2. Projektowanie badań jakościowych i ilościowych.
  3. Metoda action research – cele, etapy, przykłady.
  4. Analiza wyników badań i ich interpretacja w praktyce nauczycielskiej.
  5. Etyczne aspekty prowadzenia badań w edukacji.

13) Wychowanie międzykulturowe i społeczne wyzwania edukacji

  1. Edukacja międzykulturowa – założenia, cele i działania w przedszkolu i szkole.
  2. Praca z dzieckiem cudzoziemskim – adaptacja, wsparcie, integracja.
  3. Budowanie postaw prospołecznych, odpowiedzialności i empatii u dzieci.
  4. Edukacja włączająca – szanse, bariery i dobre praktyki.
  5. Rola środowiska lokalnego w edukacji i wychowaniu.

14) Kompetencje kluczowe i rozwój zawodowy nauczyciela

  1. Kluczowe kompetencje ucznia – jak je rozwijać w edukacji elementarnej.
  2. Refleksyjność nauczyciela jako warunek skutecznego działania edukacyjnego.
  3. Samokształcenie i autoewaluacja – narzędzia rozwoju osobistego i zawodowego.
  4. Radzenie sobie ze stresem i wyzwaniami emocjonalnymi w pracy nauczyciela.
  5. Budowanie ścieżki kariery zawodowej nauczyciela w świetle współczesnych oczekiwań społecznych.

Archiwa