Przejdź do menu Przejdź do treści

„Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele”

Oddajemy do rąk czytelników niezwykle aktualną publikację „Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele”, redakcja naukowa: Jacek Pyżalski. Monografia została objęta patronatem Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

 

AUTORZY i ARTYKUŁY
Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii / Wiesław Poleszak i Jacek Pyżalski
Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19? / Tomasz Bilicki
Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej / Marek Kaczmarzyk
Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? / Jacek Pyżalski
Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone / Jacek Pyżalski i Wiesław Poleszak
Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele / Marlena Plebańska
Strategie kształcenia na odległość / Anna Koludo
Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych? / Natalia Walter
Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość / Jacek Ścibor
Ocenianie w dobie koronawirusa / Danuta Sterna
Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań / Piotr Plichta
Jak nauczyciele mogą obecnie zadbać o swój dobrostan? /
Marcin Zaród
Organizacja zdalnego nauczania / Jędrzej Witkowski
Czego możemy nauczyć się od tych, którzy prowadzą zdalną edukację od dawna? / Łukasz Tomczyk

 

GENEZA POWSTANIA

Pomysłodawcą powstania publikacji jest prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, który chciał odpowiedzieć na bieżącą sytuację w edukacji. W związku z pandemią wirusa COVID-19 polskie placówki oświatowe przeszły na tryb online. To precedens w historii krajowej edukacji i niespotykana dotychczas zmiana dla milionów obywateli: uczniów, nauczycieli i rodziców. Stąd konieczna była reakcja specjalistów, aby pomóc się w tej sytuacji odnaleźć, spojrzeć na nią z dystansem i refleksją.

Profesor Jacek Pyżalski zaprosił do napisania artykułów kilkunastu specjalistów – naukowców i edukatorów – z różnych dziedzin, po to aby na problem edukacji zdalnej spojrzeć szerzej niż tylko z punktu widzenia rozwiązań technicznych. EduAkcji zaś zaproponował wydanie tej publikacji oraz jej dystrybucję i promocję.

Publikacja powstała w tempie ekspresowym – od pomysłu, który został przedstawiony EduAkcji 22 marca – do upublicznienia w dniu 10 kwietnia (łącznie 19 dni kalendarzowych). W wyniku wspólnej pracy 13 autorów powstało 14 artykułów, ponad 100 stron w wydaniu PDF. Redaktor oraz autorzy artykułów pracowali pro publico bono.

 

RECENZJE NAUKOWE

Oceny naukowej publikacji dokonało dwóch naukowców – prof. dr hab. Maciej Tanaś

oraz prof. dr hab. Henryk Mizerek. Fragmenty obu recenzji dostępne są na czwartej okładce publikacji.

PARTNERZY i ORGANIZACJE WSPIERAJĄCE

Autorzy części artykułów reprezentujący różne organizacje – jako Partnerzy Merytoryczni – postanowili zaangażować się także w promocję i dystrybucję ebooka. Wydziały uczelni wyższych, reprezentowane przez część autorów, objęły patronat akademicki i także w miarę swoich możliwości promocyjnych, włączą się w popularyzację ebooka. Dodatkowo do działań promocyjnych dołączą Organizacje wspierające. Mamy 6 Partnerów Akademickich, w tym jeden Główny, 9 partnerów Merytorycznych oraz 8 Organizacji wspierających. Poniżej lista nazw powyższych podmiotów.

Główny Partner Akademicki

Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Partnerzy Akademiccy

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Nauk o Człowieku Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie

Partnerzy Merytoryczni

Centrum Edukacji Obywatelskiej, EduGadki – polski podcast edukacyjny, Fundacja INNOPOLIS, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Neurodydaktyka doktora Kaczmarzyka, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, Centrum Interwencji Kryzysowej dla Młodzieży RE-START, Superbelfrzy RP oraz Tarnowska Akademia Nauki

Organizacje wspierające

EduKaPol Szkolenia, Epax, Fundacja Energia-Działanie, Gruntownia Centrum Dobrych Szkoleń, JUST4CREATIVITY, LiveKid, Nauka Jest Fajna, Firma Szkoleniowo-Doradcza Anna Szywała

WYDAWCA
EduAkcja

PROMOCJA i DYSTRYBUCJA

Książka jest dostępna dla czytelnika za darmo. Można ją pobrać w postaci PDF ze strony zdalnie.edu-akcja.pl, zaś od 14 kwietnia dostępna będzie także w formatach EPUB i MOBI. Każdy,

kto na powyższej stronie poda swój adres e-mail, otrzyma wiadomość na ten adres z linkami do każdego z trzech formatów. Między 10 a 14 kwietnia dostępny będzie tylko format PDF. Osobom, które pobiorą tylko format PDF, po 14 kwietnia doślemy na podany adres dodatkowo format EPUB  i MOBI.

Archiwa