Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. Jan Ryś, prof.UKEN

dyżury:

Główne zainteresowania badawcze koncertują się na szeroko rozumianej historii edukacji w Polsce i w Europie oraz na aktualnych tendencjach w dydaktyce i wychowaniu. W
sferze zainteresowań badawczy znalazły się kwestie związane z wychowaniem w rodzinie, organizacją i rozwojem szkolnictwa, rozwojem metod nauczania, reformami oświatowymi i edukacją nieformalną w ujęciu historycznym. W ostatnim czasie tematyka badawcza została poszerzona o dzieje wychowania i szkolnictwa wojskowego od XVI doXX wieku i historię nauczycielskiego ruchu związkowego.
Zrealizowane granty badawcze (wykonawca), Komisja Edukacji Narodowej model szkoły i obywatela – koncepcje, doświadczenia i inspiracje”, (NPRH, nr 11H12031481, Instytut
Historii Nauki PAN).
Realizowane granty badawcze (wykonawca):
– Słownik biograficzny uczonych polskich, PAU Warszawie (NPRH nr 11H18033386)
– Tradycje szkolnictwa elementarnego autonomicznej Galicji i II RP jako element dziedzictwa narodowego, realizowany przez Uniwersytet Rzeszowski w ramach programu Nauka dla Społeczeństwa.

J. Ryś, Żołnierska paideia : wychowanie i szkolenie wojskowe w Polsce XVI-XVII wieku, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2019, ss. 752.
J. Ryś, Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794 : Akademia Krakowska Szkoła Główna Koronna, Wydawnictwo IHN PAN, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018, ss. 406.
K. Dormus, J. Ryś, R. Ślęczka, Z dziejów szkolnictwa międzywojennego Krakowa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2019, ss. 157.
J. Ryś, Problematyka Sejmu Nauczycielskiego w wybranych czasopismach pedagogicznych w latach 1918-1919, /w:/ Sejm Nauczycielski i inicjatywy edukacyjne Drugiej Rzeczypospolitej, red. A. Włoch, J. Wojniak i R. Ślęczka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2019, s. 91-111.
J. Ryś, Szkoła Podchorążych w Łobzowie (1918-1919) „Klio” 2020, Vol. 56, nr 4, s. 111-136
J. Ryś, Kraków Academy: The Crown’s Main School in the years 1773-1795, “Rozprawy z Dziejów Oświaty” 2018, t. 55, s. 77-107.