Projekt: Re-Connect / Re-Collect: Crossing the Divides through Memories of Cold War Childhoods
W dniach 27-29.10.2019 w Mexico City (Meksyk) odbyły się ostanie z czterech zaplanowanych w projekcie warsztatów stacjonarnych. Wśród 80 uczestników projektu (osób z sektora nauki lub kultury) z różnych krajów świata, posiadających wspólne doświadczenia odwołujące się do okresu zimnej wojny, jest także dr Ewa Pająk-Ważna z Instytutu Nauk o Wychowaniu UP, która wzięła udział w warsztatach zorganizowanych w Helsinkach (Finlandia) w dniach 9-11.10.2019.
Ten międzynarodowy i interdyscyplinarny projekt (2019-2021) stwarza płaszczyznę dialogu między ludźmi podzielonymi przez wiele granic – geopolitycznych, ekonomicznych, pokoleniowych i kulturowych – odziedziczonych po okresie zimnej wojny. Projekt powstał w odpowiedzi na obawy związane z powstaniem nowych murów i podziałów w Europie i na świecie.
Łącząc badania akademickie i sztukę, projekt ma na celu zgromadzenie wspomnień o różnych doświadczeniach z dzieciństwa w trakcie zimnej wojny, ukazując publicznie alternatywne i liczne osobiste historie, które zdaniem koordynatorów projektu z USA (prof. Iveta Silova, Arizona State University) i Finlandii (prof. Zsuzsa Millei, Tampere University i in.) mogą przekształcić podziały w połączenia na nowe i odważne sposoby.
Projekt opiera się na tradycjach badawczych autobiografii, autoetnografii i biografii zbiorowej, a także na artystycznych przedstawieniach wspomnień z dzieciństwa poprzez sztuki wizualne, performance, w tym dramat i wystawy podróżnicze. Projekt rozszerza swój zasięg poza mury akademickie i artystyczne, a jego zwieńczeniem będą m.in. publikacje naukowe, sztuka wystawiana w różnych krajach i prezentacja projektu podczas 65. międzynarodowej konferencji naukowej z dziedziny pedagogiki porównawczej CIES w Seattle (USA) w 2021 roku.
Informacje dotyczące projektu:
https://projects.tuni.fi/re-connect-collect/about/
Twitter: @CrossDivides
Facebook: @memoriesofsocialistchildhood
Program warsztatów:
Day 1
9-10 Introductions; exhibiting objects that participants brought to the workshop; Introduction and revisiting ethics
10-10.30 Morning tea
10-13 Memory work: Sharing and interrogating memories prepared beforehand on the agreed theme.
13-14 Lunch
14-16 Memory Work: In two smaller groups as modeled in the morning
16-16.30 Afternoon tea
16.30-18 Memory work: Rewriting memory story. Developing a prompt for the next memory. Wrap-up.
18.30 Dinner (covered by the project)
Day 2
9-10.30 Memory work: Sharing new memory in pairs; sharing with the larger group
10.30-11 Morning tea
11-13 Body and Art-space
13-15 Lunch, memory exhibition and relaxation
15-18 Memory work: discussing and writing-up memories from morning session and/ or story from artistic / body engagement; discussion on emerging analytical themes and connections. Afternoon tea available.
18.30 Dinner (on participants’ own expense)
Day 3
9-10.30 Discussion on ethics, emerging themes and our experiences of Memory Work
10.30-11 Morning tea
11- 13 Planning session: What’s next
13-14 Lunch
14-15.30 Summary and Farewell
short programme Helsinki workshop