Studia jednolite magisterskie
PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
(studia stacjonarne i niestacjonarne jednolite magisterskie)
Specjalności:
- nauczycielska
O kierunku
Studia przeznaczone są dla absolwentów szkół średnich, zainteresowanych pracą nauczyciela w placówkach wychowania przedszkolnego oraz w klasach I–III szkoły podstawowej. Absolwent kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna posiada interdyscyplinarną wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii oraz filozofii, co pozwala mu na profesjonalne wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna zasady, metody oraz organizację pracy w przedszkolu i klasach I-III, a także podstawy prawne regulujące działalność dydaktyczno-wychowawczą. Dysponuje umiejętnościami diagnozowania i stymulowania rozwoju dzieci, indywidualizowania procesu edukacyjnego oraz rozwiązywania problemów wychowawczych. Potrafi wspierać dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, efektywnie komunikować się z dziećmi, rodzicami i współpracownikami oraz prowadzić badania naukowe w zakresie edukacji. Absolwent charakteryzuje się wysokimi kompetencjami społecznymi, wrażliwością i otwartością na potrzeby dziecka oraz gotowością do podejmowania wyzwań zawodowych. Jest świadomy swojej roli w kształtowaniu postaw prospołecznych i kulturowych, a jego działania wpisują się w ideę edukacji całożyciowej i zrównoważonego rozwoju.
Praca po studiach
Absolwent posiada przygotowanie o charakterze interdyscyplinarnym, teoretyczno-praktyczne, uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej).
PEDAGOGIKA SPECJALNA
(studia stacjonarne i niestacjonarne jednolite magisterskie)
Specjalności:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
- logopedia (tylko studia stacjonarne)
- terapia pedagogiczna
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Powyższe specjalności nadają kwalifikacje nauczycielskie w zakresie zgodnym z kierunkiem i specjalnością studiów.
O kierunku
Absolwent kierunku pedagogika specjalna (studia jednolite magisterskie) jest przygotowany do pracy w instytucjach państwowych, samorządowych, pozarządowych oraz prywatnych. Posiada interdyscyplinarną wiedzę z zakresu kształcenia, wychowania, opieki i terapii osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Zna instytucje oraz organizacje wspierające proces rehabilitacji i edukacji. Dysponuje umiejętnościami diagnozowania, planowania i prowadzenia działań edukacyjnych, terapeutycznych i opiekuńczych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb podopiecznych. Potrafi skutecznie komunikować się, także w języku specjalistycznym oraz doskonalić swoje kompetencje zawodowe. Jego wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne umożliwiają mu profesjonalne wspieranie osób ze specjalnymi potrzebami i ich otoczenia, a także elastyczne dostosowywanie metod pracy do zmieniających się warunków edukacyjnych i społecznych.
Praca po studiach
Absolwent kierunku pedagogika specjalna specjalność: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) uzyskuje uprawnienia do pełnienia roli zawodowej: nauczyciela przedszkola (oddziału) specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym; nauczyciela (oligofrenopedagoga) w szkole podstawowej i ponadpodstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym; nauczyciela współorganizującego proces edukacji w przedszkolach (oddziałach) i szkołach (klasach) integracyjnych; nauczyciela – wychowawcy w świetlicach szkolnych, internatach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną; nauczyciela zajęć rewalidacyjnych w placówkach kształcących dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną; pedagoga (oligofrenopedagoga) w ośrodku rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczym; pedagoga (oligofrenopedagoga) w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych; pedagoga (oligofrenopedagoga) w placówkach, w których ma miejsce proces rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy.
Absolwent kierunku pedagogika specjalna specjalność: logopedia uzyskuje uprawnienia do pełnienia roli zawodowej (1) logopedy i (2) nauczyciela – logopedy w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji człowieka na różnych etapach rozwoju w: placówkach edukacyjno-wychowawczych przedszkolnych i szkołach kształcenia specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego; poradniach psychologiczno-pedagogicznych; placówkach wczesnego wspomagania rozwoju; instytucjach opieki medycznej.
Absolwent kierunku pedagogika specjalna specjalność: terapia pedagogiczna posiada kwalifikacje do prowadzenia: zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i innych terapeutycznych jako nauczyciel-terapeuta w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zajęć rewalidacyjnych w placówkach specjalnych; zajęć rewalidacji indywidualnej w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych (podstawowych i ponadpodstawowych) oraz integracyjnych/ włączających (podstawowych i ponadpodstawowych); zajęć terapeutycznych, obejmujących również wczesne wspomaganie rozwoju, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, świetlicach terapeutycznych, a także innych placówkach, w których ma miejsce proces terapeutyczno-edukacyjno-wychowawczy dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Absolwent kierunku pedagogika specjalna specjalność: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka posiada uprawnienia do podjęcia zatrudnienia m.in. w: ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju; specjalistycznych ośrodkach i poradniach rehabilitacji, zaburzeń i wad rozwojowych, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; ośrodkach rehabilitacji i ośrodkach leczniczo-rehabilitacyjnych; przedszkolach specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi oraz ogólnodostępnych prowadzących programy wspomagające rozwój dzieci; instytucjach niepublicznych – ośrodkach, fundacjach, stowarzyszeniach i innych placówkach, w których powoływane są zespoły do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych; ośrodkach rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczych; innych placówkach organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (np. kluby malucha, żłobki, inne ośrodki opieki małego dziecka).