Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. Łukasz Albański, prof.UKEN

Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie pedagogiki (rok uzyskania stopnia 2022, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie socjologia (rok uzyskania 2011, Uniwersytet Jagielloński)

Pedagog, socjolog, autor kilkudziesięciu publikacji naukowych w językach polskim, angielskim i niemieckim. Prowadził badania terenowe w Kanadzie. Gościł na stypendiach i seminariach w uniwersytetach zagranicznych (m.in. Oxford University, Freie Universität Berlin, Karl Franzens Universität Graz, University of Aberdeen, University of Ottawa, University of Winnipeg). Odbył staż podoktorski na Wydziale Nauk Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Najważniejsze publikacje:

książki:

Ł. Albański, Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci: między globalnym wykluczeniem a walką o godność, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2020

Ł. Albański Adopcja międzyrasowa: refleksje nad pokrewieństwem, rasą i przynależnością, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2018

Artykuły w czasopismach:

M. Kowalski, Ł. Albański, Significance of child rearing and the principles of cultural child development in the tradition and contemporary practice among Indigenous People in Canada, Edukacja Międzykulturowa. – 2024, nr 4, s. 43-52

M. Kowalski, Ł. Albański, Relacyjny aspekt wychowania w ujęciu Norberta Eliasa, Studia z Teorii Wychowania. – 2022, T. 13, nr 4, s. 81-91.

M. Krywult-Albańska, Ł. Albański, Gender and Educational Inequalities during the COVID-19 Pandemic: Preliminary Insights from Poland, Sustainability. – 2021, Vol. 13, iss. 22, id art. 12403 ; s. 1-15

Ł. Albański, Shattered spaces of migrant childhood: Camps, borders and uncertain status, International Sociology. – 2020, Vol. 35, No. 5, s. 480-486

Ł. Albański, Bielszy odcień inteligencji: o różnicach rasowych i etnicznych w kontekście badań nad inteligencją, Studia Edukacyjne. – 2019, nr 53, s. 103-115

Ł. Albański, The metamorphosis of the world and nostalgia for an ideal past: Beck and Bauman’s last works, International Sociology. – 2019, Vol. 34, No. 2, s. 123-129

M. Kowalski, Ł. Albański, Borders, Inequalities and Global Generations: A Preliminary Study on the use of Ulrich Beck’s Concepts in the Polish Context, The New Educational Review. – 2018, Vol. 52, s. 76-85

Ł. Albański, Socjologia dzieciństwa: dyskusja nad pozycją dziecka w socjologii, Studia Edukacyjne. – 2017, nr 46, s. 73-88

 

W 2010 roku został zatrudniony na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Promotor i recenzent licznych prac z zakresu pedagogiki na studiach I, II i III stopnia. Prowadzi kursy dla studentów zagranicznych w ramach programu Erasmus plus w języku angielskim. Od lat współpracuje ze Szkołą Podstawową nr 45 Sióstr Pijarek w Krakowie. Przygotował materiały edukacyjne dla rodziców i uczniów w ramach programu „Kolorowa profilaktyka” (Gmina Jabłonka, IV edycja, 2025)

Od 2010 roku prowadzi kursy z zakresu pedagogiki ogólnej, pedagogiki społecznej, metodologii badań pedagogicznych i nauk pokrewnych – socjologii. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji wpisujących się w treści prowadzonych kursów (m.in. publikacje w czołowych czasopismach pedagogicznych takich jak Edukacja Międzykulturowa, Studia z Teorii Wychowania, Resocjalizacja Polska, The New Educational Review, Wychowanie w Rodzinie, czy Studia Edukacyjne oraz socjologicznych International Sociology, Studia Socjologiczne). Był zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. metodologii w Urzędzie Statystycznym w Krakowie.