Przejdź do menu Przejdź do treści

INTERNATIONAL CONFERENCE „Education for sustainable development – dissemination of the best practices”

W dniach 5-6 września 2023 roku na Uniwersytecie Pedagogicznym (Instytut Pedagogiki) w ramach realizacji projektu NETTDEVICE (Net(t)work for the Development and Exchange of Virtual and Inclusive Sustainability Education (2021-1-DE01-KA220-HED-000031179) odbyła się naukowa międzynarodowa konferencja „ Education for sustainable development – dissemination of the best practices„. Celem konferencji było przybliżenie różnych perspektyw wdrażania celów zrównoważonego rozwoju w procesie kształcenia nauczycieli oraz prezentowanie, wymiana dobrych praktyk edukacji dla zrównoważonego rozwoju na różnych poziomach edukacyjnych oraz prezentowanie wyników projektu NETTDEVICE.

Wydarzenie odbyło się w formie hybrydowej, umożliwiając uczestnictwo zarówno osobiście, jak i zdalnie za pomocą platformy Ms Teams. Obrady przebiegały w języku angielskim.

W konferencji wzięło udział ponad 80 uczestników, w tym około połowy reprezentujących różne krajowe instytucje edukacyjne i naukowe, w tym:

– Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie,

– Uniwersytet Jagielloński, Krakowska Akademia im Andrzeja Frycza Modrzewskiego,

– Uniwersytet Łódzki,

– Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu,

– WSB w Dąbrowa Górniczej,

– APS im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie,

– SGGW w Warszawie,

– Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie,

– Instytut Badan Edukacyjnych,

– Młodzieżowe Centrum Kultury w Piekarach Śląskich,

– liczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe oraz organizacje pozarządowe.

Wśród gości zagranicznych w konferencji wzięli udział uczestnicy z Niemiec, Ukrainy, Czech, , USA, Wielkiej Brytanii, Indii, w tym przedstawiciele:

– Uniwersytetu Pedagogicznego w Ludwigsburgu (Niemcy),

– Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Volodymyra Hnatiuka w Tarnopolu (Ukraina),

– Uniwersytetu im. Dragomanowa w Kijowie (Ukraina),

– Pedagogicznej Szkoły Wyższej w Łucku (Ukraina),

– Narodowego Uniwersytetu Medycznego w Kharkowie (Ukraina),

– Narodowego Uniwersytetu im. Szewczenki w Kijowie (Ukraina),

– Pedagogicznego Uniwersytetu im. Tyczyny w Humaniu (Ukraina),

– Pedagogicznego Uniwersytetu im. Makarenki w Sumach (Ukraina),

– Narodowego Humanitarnego Instytutu w Riwnym (Ukraina),

– Narodowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Kijowie (Ukraina),

– Uniwersytetu Zachodnioczeskiego w Pilżnie (Czechy),

– Siksha 'O’ Anusandhan University (India),

– Natural Born Cleaners i Justlanded Solar LLC (USA),

– Badawczy Instytut Digitalizacji Edukacji Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy.

Wśród uczestników znaleźli się nauczycieli różnych poziomów edukacyjnych, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, członkowie stowarzyszeń, fundacji i organizacji społecznych i pozarządowych związanych z edukacją oraz studenci.

Konferencja została objęta patronatem honorowym ze strony Urzędu miasta Kraków, Fundacji „Otwarty Plan” i UNEP/GRID – ośrodkiem afiliowanym przy United Nations Environment Programme, UNEP (Program Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska).

Oficjalnym partnerem Konferencji zostało Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej.

Pierwszy dzień konferencji (5.09.2023) rozpoczął się od uroczystego powitania uczestników przez kierownika działu edukacji UNEP/GRID-Warszawa, panią Elżbietę Wołoszyńska-Wiśniewską.

Pod czas sesji plenarnej, moderowana przez dr hab. Prof. UP w Krakowie Nataliię Demeshkant, zostały omówione tematy dotyczące:

– NETTDEVICE jako projektu dla przygotowania nauczycieli-agentów zmian w dziedzinie edukacji dla zrównoważonego rozwoju (dr hab. N.Demeshkant, prof. UP w Krakowie),

– problemów zmian klimatu i edukacji klimatycznej (prof. Armin Lude, Pedagogiczny Uniwersytet w Ludwigsburgu, Niemcy),

– pytań otwartych na potrzeby uczenia się i oceny poznania i działania w edukacji dla zrównoważonego rozwoju (prof. John Oversby, fundacja „Science Education Futures”, Wielka Brytania),

– przewidywanym przejściom przy wdrożeniu szkoleń dot edukacji dla zrównoważonego rozwoju dla nauczycieli (dr hab. Aneta Rogalska-Marasińska, Prof. Uniwersytetu Łódzkiego),

– problemów wdrożenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju w systemie oświaty w Polsce (dr hab. Katarzyna Potyrała, Prof. Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego),

– ukształtowania u przyszłych nauczycieli umiejętności uczyć w zakresie zrównoważonego rozwoju: harmonizacja efektu ekonomicznego, zaspokajania potrzeb społecznych i ochrona środowiska (dr Iwona Maciejowska, Prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego).

Program pierwszego dnia konferencji przewidywał także prowadzenie panelu dyskusyjnego (moderator dr Ewa Pająk-Ważna), pod czas którego przedstawicieli sektorów formalnej i nieformalnej edukacji przedstawili swoje doświadczenie w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju.  Wśród uczestników panelu reprezentanci stowarzyszeń i fundacji pozarządowych, mianowicie:

Magdalena Kozłowska (organizacja społeczna Krakowski Alarm Smogowy),

Magdalena Klarenbach (Fundacja „Otwarty Plan”),

Artur Wieczorek (pozarządowa organizacja Śląski Ruch Klimatyczny),

Joanna Grzymała-Moszczyńska (Uniwersytet Jagielloński),

Beata Kowal (Agencja artystyczna Polska Zielona),

Dobrosława Egner (Młodzieżowe Centrum Kultury w Piekarach Śląskich),

Paulina Florczak (Technikum Komunikacyjne Nr 25 w Kraowie).

Głównym podsumowaniem dyskusji plenerowej jest wniosek o potrzebie ścisłej współpracy między instytucjami edukacji nieformalnej i formalnej w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju dla wychowania młodego pokolenia w duchu celów zrównoważonego rozwoju.

W pierwszym dniu konferencji miała miejsce także sesja posterowa (moderator – dr hab. Nataliia Demeshkant, prof. UP w Krakowie). Pod czas tej sesji zostały przedstawione fizycznie i zdalnie plakaty prezentujące dobre praktyki różnych aspektów zrównoważonego rozwoju:

– Zrównoważony rozwój i możliwości umiędzynarodowienia w celu promowania modernizacji szkolnictwa wyższego we wschodnich europejskich krajach (Prof. Svitlana Lytvynova i prof. Mariya Shyshkina, Badawczy Instytut Digitalizacji Edukacji Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy),

– O nauce w popularny sposób… Czas na gry planszowe (dr Małgorzata Krzeczkowska, Uniwersytet Jagielloński);

– Dobre praktyki wzmacniania odporności akademickiej wśród doktorantów i młodych naukowców na uczelniach ukraińskich (dr Olha Fast i dr Mariana Lukianchuk, Pedagogiczna Szkoła Wyższa w Łucku, Ukraina);

– Uczenie się przez doświadczenie jako innowacyjne podejście w edukacji w instytucjach edukacji poza formalnej (Michał Pietrzok, Fundacja Europejski Instytut Outsourcingu, Poland);

– Wykorzystanie technologii kształcenia na odległość i mieszanego dla studentów uczelni wyższych w warunkach pandemii COVID-19 i stanu wojennego – zalety i wady (dr Yaryna Puzyrenko, Narodowy Uniwersytet Przyrodniczy w Kijowie, Ukraina);

– Koncepcje zrównoważonego rozwoju we współczesnej edukacji dziennikarskiej (dr Olesia Medynska, dr Halyna Synorub, dr Hanna Yordan, dr Oksana Kushnir, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. V. Hnatiuka w Tarnopolu, Ukraina);

– Kształcenie nauczyciela filologii ukraińskiej w warunkach wojny: priorytety (wartości) europejskie i doświadczenia narodowe (Prof. Olena Semenog, Pedagogiczny Uniwersytet im. Makarenki w Sumach, Ukraina).

Drugi dzień konferencji, 6.09.2023, przewidywał program o charakterze praktyczno-wdrożeniowym.

Sekcja poranna, pod przewodnictwem dr Ewy Pająk-Ważnej, odbyła się w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej. Głównym tematem sesji było omówienie dobrych praktyk edukacji dla zrównoważonego rozwoju realizowanych w polskich organizacjach pozarządowych. W drugiej części sesji został przeprowadzony warsztat z filcowania na sucho promujący zasadę zero-waste (prowadzące warsztatu Beata Kowal i Bożena Nowak, Agencja artystyczna Polska Zielona).

Sekcja popołudniowa (moderator dr hab. Katarzyna Potyrała, Prof. Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego) poświęcona była prezentowaniu dobrych praktyk wdrożenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju w polskich instytucjach edukacyjnych różnego poziomu. Pod czas obrad sekcyjnych omawiane zostały tematy dotyczące:

– współpracy wybranych placówek oświatowych Warszawy ze społecznością lokalną na rzecz edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (dr Anna Falkowska, APS im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie);

– Zielona chemia – praktyczne rozwiązania w laboratorium chemicznym (dr hab. Malgorzata Nodzynska-Moroń, Prof. UP w Krakowie i Uniwersytetu Zachodnioczeskiego w Pilżnie Czechy);

– Przez edukację do zrównoważonego rozwoju (dr hab. Alicja Walosik, Prof. UP w Krakowie i dr Kinga Wierzbicka, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Kraków);

– Animowanie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju wśród społeczności lokalnych – projekt „Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi” (dr hab. Ligia Tuszyńska, APS im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie).

Program sekcji zawierał także warsztat „ESD World Cafe”, prowadzony przez prof. Armina Lude (Pedagogiczny Uniwersytet w Ludwigsburgu, Niemcy).

Zwieńczeniem konferencji był koncert Aleksa Bezginas, założyciela amerykańskiego zespołu JUSTLANDED (NY, USA). Artysta wykonał kilka utworów na skonstruowanej we współpracy z Politechniką Krakowską GITARZE SOLARNEJ, promując przy tym ideę ruchu „Music for Climate„. Koncertowi towarzyszył mini happening w wykonaniu młodzieży ze stowarzyszenia SMArt – Stowarzyszenie Młodych Artystów.

Program konferencji przewidywał także część integracyjną, która w tematycznym nawiązaniu do zrównoważonego stylu życia odbyła się w restauracji Veganik. Oprócz tego przerwy na lunch obsługiwane były przez restaurację Laila vega corner, z serwowaniem pysznych dań wegańskich.

Część rozrywkowo-kulturalna programu konferencji zawierała zwiedzanie wystawy stałej „Kraków od początku do bez końca” w muzeum Krakowa „Pałac Krzysztofory”. Przewodnikiem wycieczki była dr Ewa Pająk-Ważna, certyfikowany przewodnik i wolontariuszka w Pałacu Krzysztofory w Krakowie.

Wsparcie techniczne w obu dniach konferencji zostało zapewnione przez mgr Tomasza Potaszeka, informatyka UP w Krakowie.

W organizacji i prowadzeniu konferencji w wielkim stopniu przyczynili się członkowie Studenckiego Koła Naukowego Nauczyciel z Pasją: Paulina Burkot, Katarzyna Budzowska, Patrycja Niedojadło, Paweł Duda (fotograf).

 

Dzień 1 – 5.09.2023
Dzień 2 – 6.09.23

Program konferencji

Materiały do konferencji

Archiwa