Studia podyplomowe
Pedagogika społeczno-opiekuńcza, diagnoza i terapia pedagogiczna
Studia podyplomowe: Pedagogika społeczno-opiekuńcza, diagnoza i terapia pedagogiczna przygotowują do wykonywania obowiązków nauczyciela-wychowawcy w szkołach (świetlice szkolne) i placówkach opiekuńczo-wychowawczych (świetlice środowiskowe, internaty, bursy) oraz pedagoga szkolnego.
W ramach realizowanej roli zawodowej nauczyciela-wychowawcy lub pedagoga szkolnego studia przygotowują do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i innych form terapii pedagogicznej, diagnozy ucznia w kontekście jego sytuacji szkolnej i rodzinnej, a także merytorycznego wsparcia nauczycieli i rodziców.
Program studiów zawiera treści niezbędne do wykonywania obowiązków nauczyciela-wychowawcy, pedagoga szkolnego. Kursy są pogrupowane w moduły tematyczne:
- podstawy pracy społeczno-opiekuńczej, diagnostycznej i terapeutycznej (m.in. psychologia rozwojowa, wychowawcza, kliniczna, podstawy prawne, najnowsze tendencje w edukacji),
- pedagogika społeczno-opiekuńcza (m. in. pedagogika rodziny, metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej),
- praca pedagoga szkolnego (m.in. diagnostyka pedagogiczna, metodyka pracy pedagoga szkolnego),
- diagnoza i terapia pedagogiczna (m.in. struktura, organizacja i metodyka terapii, interwencja kryzysowa, praca z rodzicami).
W trakcie 3-semestralnym cyklu kształcenia słuchacze realizują praktyki pedagogiczne w wymiarze 60 godz. (w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, szkołach, placówkach diagnostyczno-terapeutycznych – po 20 godzin w każdej placówce).
Organizacja i zarządzanie oświatą
Dwusemestralne (290 godz.), studia dla nauczycieli, kadry kierowniczej placówek oświatowych i pracowników administracji samorządowej, posiadających stopień magistra lub licencjata.
Program studiów
Studia skierowane są do nauczycieli, pracowników oświaty i samorządowej administracji oświatowej, z tytułem magistra, magistra inżyniera lub licencjata. Absolwent uzyskuje kompetencje niezbędne do prawno-administracyjnego i psycho – pedagogicznego kierowania szkołą i placówkami oświatowymi, wymagane przy objęciu kierowniczych stanowisk w oświacie.
Program obejmuje; 1. Grupę przedmiotów prawno – administracyjnych dotyczących zarządzani szkołą i placówką oświatową, przepisów prawa oświatowego i ich zastosowania w zmieniające się rzeczywistości oświatowej, tworzenia prawa wewnętrznego szkoły. 2. Przedmioty psychologiczno-pedagogiczne związane z zarządzaniem i kierowaniem zespołami ludzkimi. 3. Grupę przedmiotów dotyczących funkcjonowania szkoły w środowisku, aktualnych tendencji w polityce oświatowej w Polsce i na świecie.
Dlaczego z nami? /Dlaczego warto?/Współpraca-partnerzy kierunku
Studia funkcjonują nieprzerwanie od 1997 roku. W tym czasie zgromadziliśmy już spore doświadczenie i wiemy jak przygotowywać naszych słuchaczy do wzorowego i bezproblemowego pełnienie funkcji kierowniczych w oświacie a zwłaszcza w szkołach i zakładach oświatowych. Nasi absolwenci wygrywają konkursy na stanowiska, a jako dyrektorzy zyskują pozytywne oceny ze strony organów nadzorujących.
Absolwenci o kierunku
Średnia ocen z ankiet absolwentów z ostatnich dwóch lat – 4,75 (w skali 5-cio punktowej)
Kadra
Zespół nauczający to fachowcy-praktycy; dyrektorzy szkół, czynni i emerytowani pracownicy Kuratorium Oświaty, znani nauczyciele akademiccy, którzy są gwarantem wysokiego poziomu zajęć.
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy – Metodyka szkoleń
Studia dwusemestralne (210 godz.) spełniają wymogi zawarte w rozporządzeniu zgodnie, z którymi absolwent po ukończeniu studiów podyplomowych otrzymuje uprawnienia do pracy na stanowisku inspektora BHP oraz prowadzenia szkoleń z zakresu BHP.
Studia skierowane są do osób z tytułem magistra, magistra inżyniera lub licencjata. Pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach: inspektorów, starszych inspektorów, specjalistów, starszych specjalistów oraz głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
Program studiów
Program studiów obejmuje przedmioty z zakresu: nauki o zdrowiu, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki techniczne, grupę przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych oraz prawnych.
Absolwent kierunku
Uzyskuje wiedzę w zakresie organizowania pracy służb BHP, metodyki prowadzenia szkoleń, określania celów oraz zrozumienia i identyfikowania ich zadań. Rozpoznaje zagrożenia występujące w procesach technologicznych i metody ich eliminowania lub ograniczania, potrafi przeprowadzić oceny ryzyka zawodowego, badania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz zadania i metody pracy służby BHP.
Ponadto otrzymuje niezbędne uprawnienia oraz kompetencje do wykonywania zawodu w służbach BHP, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r., §1 ust. 3 rozporządzenia, w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 246, poz. 2468) oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z dnia 17 lutego 2012 r. poz. 184).
Edukacja medialna
Studia dwusemetralne (270 godz.). Studia mają charakter doskonalący. Absolwent po ukończeniu studiów nie uzyskuje kwalifikacji nauczycielskich.
Program studiów
Obejmuje zagadnienia z zakresu specyfiki komunikacji masowej oraz języka komunikatu medialnego; zachowań i przeżyć ludzkich w kontakcie z mediami i nowoczesnymi technologiami oraz procesów wychowania i edukacji medialnej. W ramach zajęć praktycznych student zdobędzie umiejętności konstruowania różnego rodzaju przekazów medialnych, wykorzystania warsztatu dydaktycznego i metodycznego oraz realizacji procesu kształcenia z zakresu edukacji medialnej w różnego typu instytucjach.
Istotnym obszarem działań w toku studiów będzie kształtowanie u absolwenta kompetencji medialnych oraz cyfrowych zgodnie z Europejskimi Ramami Kwalifikacji Cyfrowych DIGCOMP.
Absolwent kierunku
Podsiada możliwość podjęcia pracy zawodowej w instytucjach, w których wykorzystuje się technologie informacyjne i przekaz medialny w procesach edukacyjnych, w instytucjach oraz w sektorze organizacji pozarządowych zajmujących się szeroko rozumianą problematyką edukacji medialnej.