Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Anna Kwatera

Tytuł naukowy/dziedzina:

Doktor w dziedzinie nauk humanistycznych w zakresie pedagogika (2007), dyscyplina pedagogika, specjalność: 1/ pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (1998); 2/ pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (1999).

Dorobek naukowy:

obszar nauk społecznych, dyscyplina pedagogika.

W badaniach z zakresu pedeutologii i edukacji elementarnej, wykorzystuje interdyscyplinarne podejścia badawcze, pozwalające na: wieloperspektywiczne ujmowanie analizowanych kwestii oraz zgodne ze współczesnym nurtem badań społecznych, triangulacyjne działania metodologiczne, zorientowane w paradygmacie ilościowym, jakościowym i mieszanym. Odwołuję się do nauk pomocniczych pedagogiki: psychologii, socjologii, filozofii, polityki czy ekonomii, które często wyznaczają lub/i definiują konteksty dociekań i analiz badawczych podejmowanych samodzielnie oraz w interdydcyplinarnych zespołach badawczych. Projekty: Międzynarodowy polsko-amerykański projekt badawczy w zakresie profilaktyki uzależnień realizowany w partnerstwie strategicznym z American Institute for Research. Zadanie nr 10/28/3.2.1.1/17/DRM finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Nazwa zadania konkursowego: Adaptacja programu profilaktycznego Good Behavior Game (2017-2019); Projekt ogólnopolski: Wsparcie pilotażu/realizacji programu profilaktycznego z obszaru rozwijania umiejętności społecznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, współfinansowany ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Zadanie nr 10/28/3.2.1.1/17/DRM (2018-2019); Indywidualny Projekt Badawczy w ramach utrzymania Potencjału Badawczego Uczelni nr DNWZ.711.251.2022.PBU. Tytuł projektu: Ewaluacja procesu wdrażania programu Good Behavior Game (Gra w Dobre ZachowaniA) w polskich szkołach podstawowych podczas pandemii Covid-19 (2022-2023); Indywidualny Projekt Badawczy w ramach utrzymania Potencjału Badawczego Uczelni nr WPBU/2024/03/00082. Tytuł projektu: Zastosowanie programu profilaktycznego Good Behavior Game (Gra w Dobre Zachowania) w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w ramach klas integracyjnych. (2024-2025); Projekt Erasmus+ JEAN MONNET MODULE — Regions in the EU — Regiony w Unii Europejskiej nr 101176947 – ERASMUS-JMO-2024-HEI-TCH-RSCH. (2025-2028). Konferencje: (2019-2025) udział czynny w 25 konferencjach i seminariach naukowych (udział bierny – w 21). Wypromowanie w roli promotora pomocniczego 2.doktorantów z pedagogiki (2024, 2025). Ważniejsze publikacje: Kwatera, A. Edukacja w zmiennej współczesności, [w:] J.M. Łukasik, K. Jagielska, S. Kowal, (red.), „W poszukiwaniu dróg. Refleksje na kanwie relacji mistrz-uczeń”. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2020, s. 207-219; Kwatera, A., N. Demeshkant (2020), Praktyki pedagogiczne w szkole jako kluczowy element uniwersyteckiej profesjonalizacji nauczycieli w Polsce, [w:] „Annales Universitatis Paedagogicale Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum et Linguae Polonae”, , tom 11, Nr 315, 179-183. /wydanie polsko-serbskie/ ; Kwatera, A. (2023). Kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci w młodszym wieku szkolnym z wykorzystaniem programu Good Behavior Game (Gra w Dobre ZachowaniA) [w:] „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, Tom 18, Nr 2(69), 31-41. (100 pkt MNiSW); Kwatera, A., Dzięglewski, M. (2023). The Implementation of the Good Behavior Game in Polish Elementary Schools under COVID-19 Restrictions. [w:] Multidisciplinary Journal of School Education Vol. 12, 2023/2 No. 24, 79-103. (100 pkt MNiSW); Kwatera, A. (2025). The Concept of 4K Competences in Pre-school and Early School Education – Challenges, Opportunities and Pedagogical Recommendations. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20,3 (78), 15-28. (70 pkt MNiSW). Nagrody: Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania przyznany postanowieniem Minister Edukacji Narodowej z dnia 19 lipca 2017 r. Nr 159483; Nagroda Rektora UKEN za osiągnięcia naukowe i wysoko punktowane publikacje w 2023 roku. Nagroda IDUB-04 Excellent Motivation w ramach realizacji programu „Inicjatywa Doskonałości – uczelnia badawcza”. 8. kwietnia 2024r.; Srebrny Krzyż Zasługi przyznany postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 września 2024. Nr 408-2024-6.

 

Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:

(Współ)autorka koncepcji kształcenia nauczycieli realizowanej w UKEN od 2023r.; (współ)autorka koncepcji praktyk psychologiczno-pedagogicznych dla kierunków UKEN ze specjalnością nauczycielską; (współ)autorka wniosku, ekspert, a następnie kierowniczka projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym konkurs nr POWR.03.01.00-IP.08-00-PKN/18. Tytuł projektu: „Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca”. (2018-2023); promotorka i recenzentka prac dyplomowych; prowadzi kursy obligatoryjne i fakultatywne Modułu Kształcenia Nauczycieli; realizatorka innowacyjnych kursów: Laboratorium mikroprocesów edukacyjnych, Projektowanie rozwoju osobistego, Tutoring akademicki i rozwojowy, Warsztaty twórczego myślenia (2018-2023); kierowniczka praktyk psychologiczno-pedagogicznych (2011 – obecnie); (współ)opiekunka Koła Naukowego „Nauczyciel z Pasją” (2018-2021); współautorka materiałów do aplikacji SCHOLARIO mającej na celu wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (2025). Prowadzi wykłady gościnne w języku angielskim dla studentów Uzhhorod National University w Użogrodzie (2025) i Vasyl Stefanyk Carpathian National University w Iwano-Frakovsku (2026) (Ukraina).

Była nauczycielka szkoły podstawowej. Szkoleniowiec Rad Pedagogicznych. Trenerka w programie Destination Imagination. Certyfikowana tutorka akademicka i rozwojowa. Certyfikowana przez American Instytut for Research: trenerka nauczycieli, coach nauczycieli oraz jedna z siedmiu w Polsce trenerka i liderka coachów Good Behavior Game. Uczestniczka, kierowniczka i co-liderka projektów krajowych i międzynarodowych (USA, Niemcy, UE). Współpracowała z: Beskidzkim Niepublicznym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Suchej Beskidzkiej. Współpracuje z: Fundacją „Ukryte Skrzydła” realizującą projekty społeczne i edukacyjne, wykorzystując swoje kompetencje do pracy z nauczycielami; ze szkołami, placówkami edukacyjnymi, opiekuńczymi, wychowawczymi i społecznymi w ramach planowania i organizacji działań projektowych. Członkini Zarządu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego O. Kraków; współorganizatorka spotkań naukowych PTP. Członkini Zespołu przy Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Członkini International Council on Education for Teaching (ICET) organizacji, której misją jest poprawa doświadczeń edukacyjnych i wyników osiąganych przez uczniów we wszystkich częściach świata. Członkini The Association for Teacher Education in Europe (ATEE), którego celem jest podniesienie jakości kształcenia nauczycieli w Europie oraz wsparcie rozwoju zawodowego nauczycieli i edukatorów nauczycieli na wszystkich szczeblach.
Zainteresowania naukowe i badawcze koncentruje na zagadnieniach pedeutologicznych w tym profesjonalizacji nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem aspektu praktycznego przygotowania do zawodu; dydaktycznych, w obszarze aktywnych, w tym adaptatywnych, metod nauczania i uczenia się; wychowawczych, zwłaszcza w pracy na 1. etapie szkoły podstawowej oraz kształcenia kreatywności w kontekście efektów edukacyjnych i samorozwojowych.
W zakresie innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych i metodycznych w szkole oraz w ramach współpracy ze środowiskiem społeczno-gospodarczym, od 2017 r. w ramach współpracy z Fundacją „Ukryte Skrzydła” wprowadza w Polsce rekomendowany przez KCPU program Good Behavior Game (GBG)/ Gra w dobre Zachowania/Zagrajmy Razem.