Przejdź do menu Przejdź do treści

Perspectives and Theories of Social Innovation for Ageing Population – nowa międzynarodowa publikacja

Gerontologia społeczna, geragogika, gerontologia oświatowa są dyscyplinami, które obecnie rozwijają się intensywnie, poszerzając zakresy badawcze oraz łącząc różne perspektywy teoretyczne i praktyczne. Interdycyplinarność badań nad starzeniem się i starością pomimo ogromnego zróżnicowania tematycznego, metodologicznego, czy też zakotwiczenia teoretycznego posiada wspólny mianownik, jakim jest jakość życia osób starszych . To właśnie  troska o jakość życia oraz poznanie fenomenów warunkujących pomyślne starzenie się stały się w wielu tekstach zawartych w opracowaniu „Perspectives and Theories of Social Innovation for Ageing Population” ukrytymi lub widocznymi motywatorami. Numer, który oddajemy do rąk czytelników jest wyjątkowy nie tylko ze względu na objętość (17 artykułów opracowanych przez 77 autorów), lecz przede wszystkim wynika z nowatorstwa i społecznego zaangażowania, widocznego w treściach opracowań. W tomie zmierzono się z innowacyjną tematyką obejmującą zagadnienia:  społecznego uczenia się, transmisji międzygeneracyjnych, przedsiębiorczości, kreatywnego tworzenia treści za pośrednictwem Internetu przez osoby starsze, usług opiekuńczych, podnoszenia samodzielności osób starszych w miejscu zamieszkania, wyzwań związanych z demencją, obrazu starszej generacji w lokalnych politykach społecznych, nowych trendów w badaniach jakościowych nad starością, strategii radzenia sobie z chorobami przewlekłymi, wykorzystania narzędzi cyfrowych w edukacji zdrowotnej, srebrnej gospodarki, zróżnicowania struktur i usług społecznych, przygotowania się do starości, relacji międzyludzkich, bezpieczeństwa odnoszącego się do żywności.

Oddajemy do rąk czytelników tom innowacyjny, cechujący się pogłębionym i wielokierunkowym dyskursem nad procesem starzenia się i starości. Opracowanie posiada również elementy uniwersalne w perspektywie globalnej. Zaprezentowane przez autorów wyzwania i możliwości w pewnym sensie tworzą nową jakość również w perspektywie funkcjonowania globalnego seniora, który podobnie jak inne kategorie wiekowe (np. globalny nastolatek) mierzą się pomimo różnic kulturowych, geograficznych, ekonomicznych ze zbliżonymi wyzwaniami biopsychospołecznymi.

Ze wstępu, redakcja Andrzej Klimczuk (Szkoła Główna Handlowa), Łukasz Tomczyk (Uniwersytet Pedagogiczny)

Publikacja została wydana przez prestiżową oficynę Frontiers i jest dostępna bezpłatnie tutaj oraz portalu w ResearchGate

 

 

Archiwa